плащане с мобилен телефон в точка за продажба

Анализ на Закона за държавния бюджет за 2026 година в частта СУПТО и съпоставка с ЕС

1️⃣ Какво точно правят промените по чл. 118 ЗДДС (СУПТО частта)

В проекта са вкарани промени в § 19 от ЗДДС, които засягат СУПТО режима:

a) От „може“ към „е длъжен“ – задължение за СУПТО

Промяна:

  • чл. 118, ал. 14 – в основния текст думите
    може да“ → се заменят с „е длъжен да“.

Ал. 14 е тази, която лежи в основата на режима за деклариране на софтуера от производител/разпространител и включването му в списъка на НАП (връзката с Наредба Н-18, чл. 52б и 52в).Янак Софт+1

Практически:
➡ Производител/разпространител на софтуер за управление на продажби, който иска да го използват в България, вече не просто „може“, а е длъжен да го декларира и да влезе в публичния списък, ако този софтуер ще се ползва за управление на продажби във връзка с фискални устройства.


b) Ал. 18 – от „избрал да ползва“ към „който използва“

Същественото:

„(18) Лице, което използва софтуер за управление на продажби в търговски обект, е длъжно да използва само софтуер, който е включен в списъка по ал. 16.“

Преди (по смисъла на Наредба Н-18 и практиката) режимът беше:

  • ако лицето избере да ползва СУПТО от списъка – тогава има куп задължения, но изборът беше доброволен (затова имаше отделни „не-СУПТО“ версии).

Сега:

  • всеки, който използва софтуер за управление на продажби в търговски обект,
    е длъжен да използва само софтуер, включен в списъка на НАП по чл. 118, ал.16.

Т.е. практически се въвежда задължителен СУПТО режим за всички, които:

  • имат задължение за издаване на фискален бон, и
  • използват софтуер за управление на продажбите (ERP, POS, хотелски софтуер и т.н., който управлява продажби и/или касови апарати).

c) Санкции и запечатване

Промени в санкционната част:

  • чл. 185б, ал. 1 – текстът се „разширява“: вече се санкционира всяко лице, което използва софтуер за управление на продажбите (и не спазва изискванията), а не само тези, които са „избрали“ да използват софтуер от списъка и всъщност ползват друг.
  • чл. 186, ал. 1, т. 5 се изменя:
    ➜ основание за запечатване на обект става самият факт, че се ползва софтуер за управление на продажбите, невключен в списъка по чл. 118, ал.16.
  • чл. 186а се отменя – това беше специална допълнителна уредба за СУПТО/Н-18 (транзитни/специални случаи).
  • § 20 и § 21:
    • МФ трябва да приведе Наредба Н-18 в съответствие до 2 месеца.
    • Задължените лица трябва да приведат дейността си в съответствие до 1 април 2026 г.

d) Мотивите – защо го правят

В мотивите към законопроекта изрично се казва:

  • установени са случаи на манипулиране на данните;
  • използват се софтуери, в които:
    • продажбите се отчитат в системата,
    • но не се подава команда към фискалното устройство → не се издава фискален бон;
    • вместо това се отпечатва нефискален бон, имитиращ фискален;
  • по НАП-данни към момента:
    • само в 5943 обекта на 4272 оператора доброволно се ползва софтуер от списъка,
    • в „голяма част“ от обектите се ползват други софтуери, които дават възможност за укриване на оборот.

Извод:
➡ С този пакет държавата официално преминава от „доброволно сертифициран СУПТО“ към „задължително само сертифициран СУПТО“, с по-твърди санкции.


2️⃣ Как това се вписва в европейската правна рамка (Директива 2006/112 и ViDA)

a) VAT директивата – какво казва ЕС

Директива 2006/112/ЕО (общата ДДС директива) не казва нищо конкретно за касови апарати и СУПТО. Тя дава общата рамка и две важни „козметки“, на които стъпват такива режими:

  • чл. 242–244 – задължения за водене на отчетност и документиране на доставките. EUR-Lex
  • чл. 273 – държавите членки могат да въвеждат допълнителни задължения за гарантиране на правилното събиране на ДДС и за предотвратяване на измами и укриване на данъци, стига:
    • да не надхвърлят необходимото за тази цел;
    • да не създават формалности, свързани с преминаването на граници;
    • да не нарушават принципите на неутралност и пропорционалност.

Освен това, по чл. 395 държава-членка може да поиска специална дерогация, ако въвежда нестандартни мерки срещу измами – това пътно се използва за онлайн отчетност, специални фискални устройства и др. EUR-Lex+1

Извод:
➡ ЕС не казва „трябва да имате СУПТО“, но дава свободата на държавата да въвежда точно такива мерки, ако са пропорционални и не дискриминират.


b) VAT in the Digital Age (ViDA)

Пакетът VAT in the Digital Age (ViDA) и съпътстващите доклади са насочени към: EUR-Lex+3Taxation and Customs Union+3Taxation and Customs Union+3

  • е-фактуриране и дигитално отчитане (digital reporting requirements) – реално време/почти реално време;
  • по-добро засичане на измамите чрез данните;
  • обща хармонизация на отчитането, но не и на конкретната технология на касовия софтуер.

ViDA не казва „трябва да имате сертифициран POS софтуер“, а „трябва да подавате данните електронно по определени правила“. Това оставя пространство държавите да си правят собствени режими за касови апарати и софтуер.


3️⃣ Практики в други държави – колко „нестандартна“ е българската идея

🇫🇷 Франция – задължително сертифициран софтуер (NF525)

Франция от 2018 г. има изискване всички търговци, които използват касов софтуер, да ползват сертифициран anti-VAT-fraud касов софтуер. Изискванията покриват: неизменяемост, сигурност, съхранение и архивиране на данните.Marosa VAT+2INFOCERT+2

Важно:

  • От 2025–2026 г. отпада „самосертифициране“ – софтуерът трябва да бъде сертифициран от акредитирани органи (LNE, Infocert). Efsta+2Фискален Портал+2
  • Бизнеси, използващи несертифициран софтуер, подлежат на значителни глоби (напр. 7500 € на система).

Сходство с България:

  • Задължителен сертифициран касов софтуер;
  • Сертификат/списък, поддържан централно;
  • Сериозни санкции при използване на несертифициран софтуер.

Разлика е повече в техниката (френски стандарт NF525 vs. българска Наредба Н-18/НАП списък), отколкото в идеята.


🇵🇹 Португалия – сертифициран софтуер + SAF-T

Португалия е класически пример:

  • Всички, които издават фактури, трябва да използват фактуриращ/касов софтуер, сертифициран от данъчната администрация (AT). vatcalc.com+1
  • Моделът включва:
    • гарантирано непроменяеми и последователно номерирани документи;
    • SAF-T (PT) файлове – периодични електронни отчети с детайлни данни за счетоводство и продажби, които се подават към данъчните. EDICOM+2Sni Technology+2

Тук пак имаме:

  • сертифициран касов/фактуриращ софтуер;
  • електронно подаване на подробни данни.

🇭🇺 Унгария – сертифициран POS + онлайн фискализация

В Унгария:

  • POS софтуерът и фискалните устройства трябва да са сертифицирани от NAV (данъчната администрация). Фискален Портал
  • От 2014 насам – онлайн касови апарати с реално време предаване на данни за продажбите към NAV; системата е надграждана и към RTIR (real-time invoice reporting) и еволюира към по-широк digital reporting. vatcalc.com+2DDD Invoices+2

Това много наподобява комбинацията от български СУПТО + фискални устройства + евентуално бъдещи онлайн интеграции.


Други държави (накратко)

  • Италия, Испания, Полша, Германия, Австрия – имат различни форми на фискализация, e-invoicing и/или задължителни технически средства (напр. „TSE – Technische Sicherheitseinrichtung in Deutschland“ в DE/AT, е-фактуриране B2B/B2G, JPK/SAF-T). Философията е същата:

4️⃣ Съпоставка: къде е България на този фон

a) По същата линия като „твърдите“ режими

От гледна точка на ЕС практика, българският ход не е екзотика, а е в линия с:

  • Франция – задължително сертифициран касов софтуер;
  • Португалия – задължително сертифициран фактуриращ софтуер + SAF-T;
  • Унгария – сертифицирани POS + онлайн фискализация.

Т.е. идеята „ползваш ли софтуер – трябва да е сертифициран/в списък“ е напълно допустима в рамките на чл. 273 и 395 от Директива 2006/112, стига да е пропорционална и недискриминационна. EUR-Lex+2EUR-Lex+2


b) Специфично българско: централен списък + Наредба Н-18

Там, където България се отличава, е в конкретната имплементация:

  • централизираният списък на НАП по чл. 118, ал. 16;
  • изключително детайлните изисквания на Наредба Н-18 към:
  • регистрационният и декларационен режим за производителите/разпространителите – критикуван от бизнеса (напр. БСК) като прекомерен и „регистрационен режим за софтуер“. Bulgarian Industrial Association

С новите текстове обаче се минава от режим „избереш ли СУПТО – живееш в Наредба Н-18“ към:
➡ „ползваш ли софтуер за продажби – задължително живееш в Наредба Н-18“.


c) Правни рискове спрямо правото на ЕС

Идеята „само сертифициран софтуер“ е приемлива, но:

  • трябва да е пропорционална, т.е. да не въвежда по-тежка регулация от нужното за борба с измамите;
  • не бива да се превръща в скрито ограничение на свободата на установяване и свободното предоставяне на услуги (ако режимът на практика затваря пазара за чужди доставчици на POS/ERP – напр. чрез непрозрачен, тежък или чисто формален национален списък).

Точно това са аргументите, които се повдигат и в българския дебат – например БСК твърди, че регистрационният режим за СУПТО е „незаконен“/несъразмерен. Bulgarian Industrial Association

Но от гледна точка на правната логика:

  • подобни режими вече са „минали“ при други държави членки (Франция, Португалия, Унгария и др.);
  • Комисията досега ги приема, когато:
    • са насочени към високорискови сектори;
    • има обоснован риск за приходите;
    • са технологично неутрални (не фаворизират конкретен доставчик).

5️⃣ Какво означава това практически

  1. След 1.04.2026 г.:
    • Всеки търговец, който:
      • има задължение да издава фискален бон, и
      • използва софтуер за управление на продажбите,
        трябва да използва само софтуер от списъка по чл. 118, ал.16.
  2. Не-СУПТО версии“:
    • ще могат да съществуват само ако реално не управляват продажбите и не командват фискални устройства (примерно чист бек-офис/ERP с отделен front, или отчети без управление на продажби);
    • но във всеки момент, в който софтуерът:
      • управлява продажби в търговски обект, и
      • от тези продажби се издават фискални бонове,
        ➜ той трябва да е СУПТО, т.е. в списъка + по Н-18.
  3. От гледна точка на ЕС:
    • България не излиза извън това, което други вече правят, но:
    • нашата имплементация е една от най-тежките по административна тежест и детайлност – това, което те пряко усещаш като разработчик и внедрител.

6️⃣ Обобщение

  • СУПТО частта в този законопроект прави качествен скок:
    ➜ от добровольно към задължително сертифициране на всеки софтуер, който управлява продажби в търговски обект.
  • Това се вписва в общата тенденция в ЕС:
    – Франция (NF525), Португалия (сертифициран софтуер + SAF-T), Унгария (NAV-сертифицирани POS + онлайн отчетност) – всички имат силни, централизирани режими срещу касовите измами.
  • На ниво ЕС право мярката стъпва на чл. 273 и 395 от Директива 2006/112 и не е само по себе си „забранена“, но:
    • трябва да бъде пропорционална и да не дискриминира;
    • ако Наредба Н-18 + списъкът на НАП правят влизането на нови (особено чужди) доставчици практически невъзможно или нерентабилно, тогава може да има казус пред Съда на ЕС/Комисията.

20 ноември 2025 г.
гр. София
Стефан Радев


Comments

Един отговор за “Анализ на Закона за държавния бюджет за 2026 година в частта СУПТО и съпоставка с ЕС”

  1. Аватарът на Йордан Дяков
    Йордан Дяков

    Трябва да де въведе СУПТО сертифицирав софтуер , защото яко не се отчитат продажби през фискалните устройства , но си следят наличностите търговците и от 4 ,5 години се върна високото ниво на сивата икономика.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *